Internationale aktører øjner lukrativt dansk spillemarked

Det går overordnet set godt for den danske spillebranche, som har haft en god stime i de seneste år. Så godt, at det danske spillemarked er et af de markeder i Europa, hvor spilleselskaberne tjener flest penge per indbygger.

De danske spillere er vilde med at benytte sig af spiludbydernes tilbud, og det er især online casino, som vækker interesse blandt forbrugere og virksomheder.

Danskerne er storforbrugere

De danske spillere har ingen kvaler, når der skal spilles blackjack eller oddses på fodboldkampe. Ifølge nye tal indtager Danmark en placering som nummer 3, når det omhandler gambling pr. indbygger på de europæiske markeder. Danmark havde et BSI på 1.792 DKK pr. indbygger, som afspejler det tal, som spilleselskaberne omsætter for, efter alle gevinster er betalt til kunden. De mest attraktive markeder i Europa udgøres af Italien og Finland, hvor der dog er forskelle fra det danske marked. I Finlands tilfælde er meget af spillemarkedet omfattet af monopol, hvorfor det mindsker markedets popularitet set fra de internationale aktørers øjne.

Ifølge analytikere hjælper det også, at det danske spillemarked ikke har nået sit fulde potentiale endnu – trods en liberalisering.

”Muligheden for at spille kasinospil og live-bette på mobilen betyder, at markedet vokser markant lige nu. En af bannerførerne er Danmark, hvor markedet er stort, men ikke lige så modent som i f.eks. Storbritannien. Vi ser, at nye spiludbydere gør deres entré i Danmark og markedsfører sig intensivt, hvilket puster endnu mere til væksten,” udtalte Sharish Aziz, Danske Banks svenske analytiker af branchen.

Popularitet båret af online casino

Den store interesse fra de udenlandske spiludbydere skal også ses i lyset af den store vækst inden for online casino, som har set en iøjnefaldende vækst på 106 pct. i de seneste fire år. Kategorien ventes for første gang at udgøre over 2 milliarder DKK i omsætning, når alle gevinsterne ellers er udbetalt til kunderne. Hvis man ser på den danske spillebranche overordnet set, lover det også godt. Det ventes nemlig, at man vil runde 10 milliarder DKK i omsætning i 2018.Et kort med spar-symbol og et kort med hjerter-symbol på.

Succesen har også ført til, at flere og flere spiludbydere intensiverer indsatsen. Virksomheder som LeoVegas og Mr. Green er nye navne, som forsøger at gøre indtryk hos de danske kunder. De store og etablerede aktører, såsom svenske Unibet, øjner dog også vækst i fremtiden.

”Vi oplever et marked i fortsat vækst, men ikke længere med den hastighed, som vi så i årene lige efter den delvise liberalisering af spillemarkedet (i 2012, red.). Med bingo-produktets nylige liberalisering i Danmark forventer jeg, at vi fortsat vil se tocifret vækst for onlinekasino de kommende år,” udtalte den danske topchef i Kindred Group med Unibet under sig, Kim Olesen.

Andre aktører satser, modsat Unibet, udelukkende på én kategori – eksempelvis online casino. En af disse aktører er LeoVegas, som har været ovenud tilfreds med vilkårene. ”Danmark har været ekstraordinært positiv i 2017. Det har været en af de mest succesfulde lanceringer, som virksomheden nogensinde har lavet,” skrev LeoVegas i deres årsregnskab, efter man havde gjort entré på det danske marked i 2017.

Ikke alt er lutter lagkage

Den hastige vækst burde dog også udløse betænksomhed i branchen og blandt politikerne. Det mener formanden for Center for Ludomani, Michael Bay Jørsel. Selvom 20 pct. af omsætningen fra de udenlandske spiludbydere går til den danske statskasse grundet en spilafgift, er markedsføringen steget i takt med, at konkurrencen på markedet er spidset til.

”I lande som Australien og Storbritannien, hvor spilleindustrien er mere moden, taler man om at begrænse eller forbyde reklamer med spil i dagtimerne, fordi det rammer folk med antræk til ludomani. Samme model burde man indføre i Danmark med den eksplosive udvikling i spil, vi ser nu,” udtalte formanden.

Folketingets partier blev tidligere i 2018 enige om adskillige ændringer, som skal forsøge at komme nogle af formandens bekymringer til livs. En begrænsning på store spilbonusser og omsætningskrav er på vej, ligesom man vil udforme et adfærdskodeks i samarbejde med spiludbyderne. Her er deres markedsføring blandt de varme emner. Partiernes overordnede mål er at mindske spilafhængigheden blandt danske forbrugere.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder