Spiludbydere må selv udforme adfærdskodeks

Politikere fra de syv partier på Christiansborg, som var med til at indgå en politisk aftale, der skulle bekæmpe spilafhængighed, er åben for at lade spiludbyderne diktere nogle af de regler, som de selv skal følge.

Det er dog stadig frihed under ansvar, lyder det fra adskillige skatteordførere.

Spilreklamer fylder meget

Det såkaldte adfærdskodeks er en konsekvens af den øgede markedsføring, som den skarpe konkurrence på det danske spillemarked har ført med sig. Formålet med aftalen er at undgå, at spillere bliver grebet af spillene og ender i en afhængighed, som kan vise sig svær at komme ud af. Kodekset skal derfor ses som et sæt regler, som skal fastslå, hvilke måder markedsføringen skal foregå på. Derudover skal spiludbyderne også i stigende grad notere spillerne, når de opdager spillere med problemer i forhold til beløb eller tidsforbrug.

Spiludbydere kender branchen bedst

To personer giver hinanden hånden efter indgåelse af en aftale.De syv politiske partier bag aftalen kommer både fra rød og blå blok. Ud over regeringspartierne Venstre, Konservative og Liberal Alliance, er Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, SF og Radikale Venstre ligeledes en del af aftalen. Blandt skatteordførerne fra adskillige partier er der bred enighed om, at det er fordelagtigt, hvis spiludbyderne selv får lov til at bestemme relevante dele af aftalen. Venstres skatteordfører, Louise Schack Elholm, udtaler bl.a.: ”Det er positivt, hvis branchen selv kan stå vagt om den gode opførsel og sætter en ære i at gøre tingene på en ordentlig måde. Så slipper vi for at være bussemænd.”

Ifølge flere ordførere er håbet, at man ikke regulerer branchen helt ned i detaljerne, men snarere giver dem lov til at komme med forslag, så kodekset holder i længden. Socialdemokratiets ordfører, Jesper Petersen, sagde med baggrund i adfærdskodekset: ”Man kan komme ind i en detaljeringsgrad, hvor der i nogle tilfælde vil være tale om fortolkning og vurdering af reklame- og markedsføringsindhold. Og det kan være mere vanskeligt at lovgive meget detaljeret om spilreklamer, end det eksempelvis er at sætte et bonusloft.”

Skatteordføreren fra Dansk Folkeparti, Dennis Flydtkjær, er enig med Socialdemokratiets ordfører: ”Man kunne selvfølgelig gå hårdere til værks, men vi håber også, at det kan give nogle bedre løsninger i praksis. Vi er jo ikke eksperter på det her område. Det er mange gange ret voldsomt at skulle lovgive.”

Monopol skal undgås

I forbindelse med de nye vilkår er bekymringen dog også, at man presser markedet for meget, hvilket kan skabe et monopol på det danske spillemarked, som ellers blev liberaliseret i 2012. Anders Johansson, skatteordfører for Konservative, udtalte:

”Vi har et ønske om et spilmarked, hvor det er muligt for udbydere at komme med nye produkter i markedet. Og hvis man laver en hård regulering – man kunne eksempelvis have forbudt alle reklamer – så havde vi de facto fået et spillemonopol igen. Og det er den balancegang, man skal finde, hvor man på den ene side beskytter forbrugerne så meget som muligt, samtidig med at man også sikrer, at der er relativt gode vilkår for, at der kan konkurreres på markedet.”

Hos brancheorganisationen Danish Online Gambling Association, DOGA, er direktør Morten Rønde også bekymret. Han frygter, at de nye regler på området kan mindske konkurrencen i branchen, da spillerne i et vist omfang også vil søge væk fra udbydernes tilbud grundet nye begrænsninger i forhold til indsatser og markedsføring.

Partier kan også bestemme

Selvom ordførerne i vid udstrækning er åben for idéen om at lade spiludbyderne stå for kodekset, er de dog også klar til at træde til, hvis anskuelsen er, at den ikke er fyldestgørende eller ambitiøs nok. Venstres skatteordfører udtalte: ”Jeg er sikker på, at vi sagtens kan finde nogle gode forslag til dem, men vi ser selvfølgelig helst, at de gør det frivilligt,” og der var enighed at spore hos Socialdemokratiets Jesper Petersen: ”Når vi forsøger at forpligte aktørerne til et kodeks, så er det første skud i bøssen. Virker det ikke, må vi jo se, hvad vi kan gøre. Jeg vil ikke udelukke, at det bliver nødvendigt med regulering.”

Udtalelserne vækker en yderligere bekymring hos Morten Rønde, som ikke giver meget for de forhold, som politikerne har tilbudt spiludbyderne: ”Det ligger lidt i kortene, at først og fremmest vil politikerne fortælle os, hvad det skal indeholde. Hvis vi ikke selv laver kodekset, så laver politikerne det for os,” udtalte han.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest

Lignende Nyheder