E-sportsorganisationen North er blevet politianmeldt for ulovlig reklame

Organisationen North, der ejes af FCK og Nordisk film, er blevet politianmeldt af Alliancen mod Spilafhængighed. Det er de med den begrundelse, at organisationen efter sigende har reklameret for spiludbydere, som ikke har dansk licens.

E-sport konkurrence i en hal med afdæmpet lys.

Københavns Politi har bekræftet at have modtaget anmeldelsen, som dog fortsat er under behandling. De mener dog selv, at de tager deres ansvar meget seriøst, og at der kan være tale om en fodfejl.

Det er ikke smart med så ung en målgruppe

Anmeldelsen kommer som et resultat af, at North spillerne i 2018 fik den caribiske bookmaker GG bet som sponsor, og de havde derfor bookmakerens logo stående på deres spilletrøjer. I juli 2019 blev sponsoren skiftet ud med Pinnacle, som i dag er e-sport-holdets officielle bettingsponsor. Deres logo er nu at se på spillernes trøjer. Både GG Bet og Pinnacle er udenlandske spiludbydere, som altså ikke har licens i Danmark.

Formanden for Alliancen mod Spilafhængighed, Sune Røper, er rystet over den ulovlige reklame, særligt når man tager Norths målgruppe i betragtning. Han fortæller:

”Det er ulovligt og desuden heller ikke særlig smart, når Norths målgruppe er så ung, som den er. De sender børn i retning af hjemmesider, der ikke kræver NemID for at oddse, og det går ikke”.

North råder over spillere i spillene Counter-Strike, FIFA og Apex. Alle sammen spil, som særligt henvender sig til en yngre målgruppe. Også unge under 18 år, for hvem det er ulovligt at spille i Danmark.

Spillemyndigheden vil ikke udtale sig

Hos Spillemyndigheden har de oplyst, at de ikke vil udtale sig om konkrete sager. I stedet har de som kommentar til sagen gengivet det, som også står på deres hjemmeside.

”Spiludbydere, der ikke har en tilladelse til at udbyde spil i Danmark, må ikke reklamere for deres spil. Sponsorering er også omfattet af forbuddet mod reklamering,” oplyser de således.

Det er lige præcis disse regler, som fik Alliancen mod Spilafhængighed til at indgive anmeldelsen til Københavns Politi.

”Tidligere reklamerede de med GG.bet på de spilletrøjer, som de solgte i FCKs fanshop, og der er stadig mange opslag på dansk, hvor spillertrøjen med logoet er på. Derfor er det, de gør, jo rettet mod danske forbrugere,” fortæller Sune Røper.

North tager deres ansvar seriøst

Hos North har de udtalt, at de tager deres ansvar som e-sportsorganisation meget alvorligt. Norths pressechef, Christian Slot, har udtalt sig om hele sagen.

”Det er meget almindeligt for både sportsklubber og e-sportsorganisationer at have bettingpartnere. Det har vi, det har Astralis og flere andre danske sportshold. Vi tager vores ansvar meget seriøst og rådfører os løbende med advokater og eksperter i, hvordan vi skal gebærde os. Vi retter selvfølgelig til, hvis vi har lavet en fodfejl, men vi har ikke hørt fra nogen myndigheder,” fortæller han.

Det godtager de dog ikke hos Alliancen mod Spilafhængighed, der ikke mener, at her blot er tale om en fodfejl, men er decideret overtrædelse af den lov, som Spillemyndigheden har sat op.

Alliancen mod Spilafhængighed arbejder for spilleres rettigheder

Hos Alliancen mod Spilafhængig arbejder de for, at ”færre danskere bliver spilafhængige og får rettigheder og muligheder for dem, der bliver afhængige af spil”.

I organisationen mener de, at der er alt for mange spilreklamer i Danmark. Samtidig overholder en del af reklamerne ikke loven, og det vil de gøre op med. Det skyldes ikke kun, at reklamerne ofte strider mod loven. Men også i høj grad, at spilreklamerne er med til at skabe flere ludomaner i Danmark.

Med den store stigning i mængden af spilreklamer, som vi har set i Danmark de seneste år, er det derfor også naturligt, at der kan ses en stigning i antallet af ludomaner. Det er derfor, at Alliancen mod Spilafhængighed intensivt arbejder for at få politikerne til at ændre lovgivningen for spilreklamer.

Udover at spilreklamer resulterer i mange nye ludomaner, er det ofte også med til at skabe tilbagefald for folk, som før har haft problemer med gambling. Det bliver altså en barriere for dem, som forsøger at komme ud af deres afhængighed. Hos Alliancen mener man ikke, det er okay, at der skal være så mange fristelser i det offentlige rum. Det er blandt andet også derfor, at man i dag ikke må reklamere for rygning og alkohol i Danmark. Nu må tiden være kommet til gambling reklamer.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest

Lignende Nyheder