Britiske Sky Bet forpligter 1 million pund til forsvarlig gambling

Den britiske mediegigant, Sky, har for nyligt forpligtet 1 million britiske pund, altså cirka 8,5 millioner danske kroner, til en kampagne, som skal fokusere på forsvarligt spil og gambling på tværs af de engelske fodboldklubber. I alt skal kampagnen udfoldes blandt alle 72 klubber i det bedste øverste fodboldsystem Premier League, EFL, eller English Football League. Kampagnen er således rettet mod klubberne i Championship, League 1 og League 2, hvor Sky Bet i forvejen har et samarbejde.

Kampagnen er et resultat af et løbende samarbejde mellem EFL og Sky. Begge parter er vigtige spillere i det engelske fodboldprodukt, og Sky er rigtig ofte det mediemæssige bindeled mellem klubberne, EFL og engelske fodboldfans. Formålet med kampagnen er at skabe et initiativ, som er skabt til at uddanne spillere, ansatte og andre involverede i klubberne omkring gambling-relateret misbrug. Indtil videre er planen, at programmet skal udfoldes først i udvalgte klubber i deres off-season, heriblandt Birmingham City, Norwich City, Charlton Athletic og Portsmouth.

En kampagne for klubberne

Fodboldspillere på en fodboldbane, hvor solen er ved at gå ned.Der bliver i øjeblikket sat rigtig meget fokus på, at det skal være retfærdige kår for gamblere, da der kan risikere at være afhængighed og skadelige vaner involveret. Eksempelvis melder engelske The Guardian, at Sky Bet er idømt en million-stor bøde for ikke at beskytte sårbare kunder. Men dette program er i stedet designet til at hjælpe og assistere de engelske fodboldklubber i ikke at udsætte sig selv for ”risikable hændelser” med hensyn til netop gambling.

Richard Flint, der er administrerende direktør hos Sky Betting and Gaming, udtalt sig om kampagnen for klubberne. Blandt andet siger han, at forlængelsen af dette samarbejde bygger på et formål om at sætte sikker gambling i centrum. Ligeledes siger han, at kampagnen, som i sig selv er en service for klubberne, vil forsøge at nedbringe gambling-relateret misbrug i og omkring klubberne. ”Jeg er sikker på, at forsvarlige udbydere kan tilføje værdi til sporten gennem et partnerskab som dette”, siger Richard Flint desuden.

En vigtig service, som integreres i klubberne

Det bliver ikke Sky Bet selv, som kommer til at udføre kampagnen blandt klubberne. Derimod har de skrevet under på en 5-årig kontrakt med engelske Epic Risk Management, som vil udføre træningen og konsultationerne omkring gambling ude i klubberne. Helt konkret vil dette udmønte sig i en dags træning om gambling-relateret misbrug, ligesom der vil blive tilbudt en efterfølgende mulighed for support til de spillere, som har behov for dette.

Denne indsats på spillernes niveau er desuden også vigtig. De nyeste undersøgelser viser, at professionelle sportsfolk har mindst tre gange så stor en risiko for at få problemer med gambling end gennemsnittet. Af selvsamme årsag integreres denne service i klubberne og på spiller-niveau, ligesom at alle spillere vil have et logo, der promoverer ansvarlig gambling, et sted på deres trøjer.

En visuel kampagne, som tilskuerne også ser

Selvom den million-dyre kampagne som udgangspunkt bliver integreret i en større del af de engelske subtopklubber, så bliver der også visuelt skabt opmærksomhed omkring den blandt tilskuere og seere. Udover at have logoer med forsvarlig gambling på trøjerne til hver kamp vil dette ligeledes blive suppleret med en reklamekampagne på tværs af medierne samt på det engelske og mytiske nationalstadion, Wembley Stadium.

Til vigtigheden i indsatsen på dette niveau siger Shaun Harvet, administrerende direktør hos EFL: ”Betting i fodbold bør kun forbedre oplevelsen på kampdagen, og jeg håber at ved at vise kampagnen visuelt til samtlige kampe, vil supporterne blive opmuntret til at bevare kontrollen og gamble forsvarligt.” Desuden udtaler han sig også om de fremtidige perspektiver i kampagnen for alle parter: ”Arbejdet, som vil foregå hos EFL-klubberne, spillerne og de ansatte er et kæmpe skridt i den rigtige retning, og forhåbentligt vil det have en positiv indvirkning på alle involverede i de professionelle kampe mange år frem.”

I et større perspektiv kommer kampagnen desuden i kølvandet på en redegørelse fra den britiske gambling kommission, som opfordrer til at søsætte flere programmer, som assisterer de mest udsatte kunder hos udbyderne. Således er klubberne i sig selv blandt disse udsatte, og en kampagne målrettet disse er ganske vigtig at få kørt i stilling.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder