Danske Spil i ordkrig med Dansk Sprognævn om sprogregler

Dansk Sprognævn kritiserer Danske Spil for at forsøge at få danske journalister til at skrive ord som ”lottokupon” forkert for at styrke deres markedsværdi.

Danske Spil har i flere år været kendt for at være meget dygtige til at markedsføre sig på forskellige medier og typisk også med meget stor succes. Det er dog blevet klart for Dansk Sprognævn, at Danske Spil forsøger at få danske journalister til at skrive visse ord forkerte, så det kan falde ud til deres fordel. Dansk Sprognævn mener, at Danske Spil har opfundet sine egne sprogregler, hvor de gør et ihærdigt arbejde for at få journalisterne til at følge dem.

Uenige om ord

Denne hændelse er opstået, efter Danske Spils pressechef, Marie Grabow Westergaard, har udsendt en mail til forskellige journalister angående, hvordan Danske Spil ønsker sine varemærker omtalt, skriver Politiken. Det er her, konflikten opstår mellem Dansk Sprognævn og Danske Spil, der er uenige om den danske retskrivning.

Denne omtalte mail er blevet bragt i det journalistiske fagblad Journalisten. Her har Danske Spil udarbejdet et skema, der viser, hvad der er den korrekte og forkerte måde at skrive mange af de ord, som Danske Spil arbejder med. Det er grunden til, at Dansk Sprognævn nu melder sig ind i debatten.

Danske Spil opfordrer journalisterne til eksempelvis at skrive de tre ord ”Lotto” eller ”LOTTO”, ”Lotto kupon” og ”Lotto millionæren”. Det er dog imod retskrivningsreglerne, udtaler direktør i Dansk Sprognævn, Sabine Kirchmeier.

”Ordet lotto har været i det danske sprog siden slutningen af 1700-tallet. Det har været brugt om lotteri i mange år. Og når man følger retskrivningsreglerne, så skrives sammensatte ord i et ord,” udtaler Sabine Kirchmeier ifølge Jyllands Posten.

Retskrivningsreglerne er en lov

Et stort stykke hvidt papir med bogstaver i forskellige farver.Der er derfor en tydelig konflikt mellem, hvad retskrivningsreglerne siger om eksempelvis ordet ”lotto”, og hvordan Danske Spil ønsker, at ordet skal skrives. Kirchmeier forklarer yderligere, at et ord som ”lotto” er et ganske almindeligt substantiv, og det samme er gældende for ”kupon”.

Derfor siger reglerne altså, at de skal skrives sammen. Der er tydeligt en problematik, når Danske Spil opfordrer journalister til at skrive ordet i to ord.

Dansk Sprognævns direktør, Sabine Kirchmeier, henviser også til, at retskrivningsreglerne faktisk er en lov, som offentlige instsitutioner er forpligtet til at følge. Dette sætter Danske Spil i en speciel situation, da de faktisk ikke er en offentlig institution, men 80 % af hele gamblingvirksomheden er ejet af den danske stat.

Derfor kan der sagtens argumenteres for, at Danske Spil bør følge retskrivningsreglerne, og det er også det, som Dansk Sprognævn slår ned på. Spørgsmålet er bare, om det er et strategisk valg af Danske Spil, når de bevidst vælger at skrive bestemte ord på anden måde?

Reklameværdi i ord

Der er et markedsføringspotentiale i at brande virksomheder i bestemte sætninger og med bestemte ord, og det er lige præcis det, som Danske Spil gør. Danske Spil gør det bare også ved at skrive bestemte ord forkert.

Et godt eksempel på dette er ifølge Sprognævnets direktør, når Danske Spil opfordrer medierne til at skrive ”lotto” med store bogstaver, så det hedder ”LOTTO”. Det giver en stor reklameværdi for Danske Spil, da deres varemærker skrives med store bogstaver. Det bliver derfor mere iøjnefaldende end de andre ord, det står i sætning med.

Det er også med til at give læseren en oplevelse af, at det kun er Danske Spil, der har noget med lotto at gøre. Derfor kan Danske Spil sagtens anklages for at have vendt op og ned på retskrivningsreglerne for at fremme deres markedsandele.

Danske spil vil beskytte sit varemærke

Pressechef hos Danske Spil, Marie Grabow Westergaard, har udtalt, at den omtalte mail, der er blevet opgivet i fagbladet Journalisten, kun var ment som en henstilling. Hun forklarer det med, at det handler om at beskytte sit varemærke. Og det kan man ikke bare bøje af på.

Det er Dansk Sprognævn dog ikke enige i. De står fast i sagen om, at Danske Spil bør følge retskrivningsreglerne.

Selvom Danske Spil ofte er meget skarpe i deres markedsføring, så er det ikke første gang, at de er i ordkrig. I 2010 tabte Danske Spil en sag om eneretten til ordet ”lotto”. Her fik Lotto24 Højesterets ord for, at ordet ”lotto” ikke kun må bruges af Danske Spil.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder