Danske Spil vil stoppe med at reklamere under sportsbegivenheder

En stue, hvor der står et TV.Danske Spil er kommet med et forslag om, at de ønsker at stoppe med at reklamere med sportsbetting i forbindelse med live sportsbegivenheder. Det er noget, der vækker positiv opmærksomhed både i ind- og udland.

Politikere herhjemme og i udlandet er fortalere for tiltaget og giver stor ros for initiativet. Det er nemlig et initiativ, der kan hjælpe spilleafhængige med ikke at falde tilbage i gamle vaner igen.

Politikere er vilde med forslaget

Flere danske politikere har vist deres begejstring omkring forslaget om, at Danske Spil vil stoppe med at reklamere for sportsbetting under live sportsbegivenheder. Forslaget er kommet i Folketinget, hvor et flertal af partier vælger at bakke op om forslaget.

Politikerne håber, at de andre virksomheder i branchen vil støtte op om forslaget, da det kan have en stor betydning for de mange seere, der ser de forskellige sportsbegivenheder live.

Danske Spil ønsker at fremlægge forslaget for Danish Online Gambling Association (DOGA), som er et forum, som Danske Spil er medlem af. DOGA er et forum, hvor der diskuteres etiske kodeks imellem forskellige virksomheder i spilbranchen. Tv-reklamer har allerede været på dagsordenen i DOGA. Det er dog ikke et punkt, hvor der er opnået enighed.

Danske Spil viser sig som et godt eksempel til omverdenen

Danske Spil viser sig som et godt forbillede – både for de andre virksomheder i spilbranchen her i Danmark, men også i udlandet. Forslaget har nemlig vakt opsigt i flere forskellige lande, som også kan se fordelen ved tiltaget.

Forslaget har blandt andet fået en del opmærksomhed i svenske medier. Svenske politikere kan også se fordelen ved at indføre initiativet, da det er noget, der kan have en stor betydning for folk, der prøver at komme ud af en spilleafhængighed. Det er et forslag, som Sverige i fremtiden kunne vælge at følge trop på.

I Sverige anerkender de problemet med reklamer fra virksomheder i spilbranchen. Myndighederne i Sverige har derfor også flere tiltag i gang, som tager de etiske regler op, når det kommer til spilreklamer. De har blandt andet iværksat, at spilvirksomheder skal have en licens for at kunne drive deres virksomhed i Sverige. Derudover er der også indført regler om, at markedsføring fra disse spilvirksomheder skal foregå moderat. Lovgivningen fastsætter dog ikke, hvad der anses for at være moderat. De anerkender dog også, at forslaget fra Danske Spil er et godt initiativ, hvor de ikke udelukker, at de svenske myndigheder vælger at gøre kunsten efter.

Storbritannien har allerede et lignende forbud, som også har fået en positiv velkomst både inden- og udenlandsk. Det kan være det, der har været med til at skabe den positive udvikling, hvor Danske Spil kommer med et forslag om at droppe reklamer i forbindelse med live sportsbegivenheder. Det kan være med til at skabe en dominoeffekt, hvor lande som Sverige vælger at følge med på bølgen.

Udryddelsen af spilreklamer kan gøre en stor forskel for spilleafhængige

Forslaget er hovedsageligt udviklet for at gøre livet lettere for spilleafhængige. Når der ruller diverse spilreklamer i bunden af skærmen, mens en live kamp kører, kan det være utroligt fristende for spilleafhængige. Det er derfor et forslag, der kan komme spilleafhængige til gode, da det kan mindske de skader, det eventuelt kan medføre, hvis spilleafhængigheden løber løbsk.

I Sverige er der flere spilleafhængige, der er fortalere for initiativet, som Danske Spil er kommet med. De håber, det er et forslag, som Sverige også vil gøre brug af i fremtiden.

Det svenske medie Aftonbladet har interviewet Fredrik Trygg, som er på vej ud af en spilleafhængighed, der har varet i mere end ti år. Han fortæller til Aftonbladet, hvordan reklamerne under live kampe og i pauserne har været med til at udløse hans afhængighed. Han er derfor stor fortaler for, at forslaget også bliver realiseret i Sverige.

Han beretter om, hvordan han kunne satse større beløb på et bestemt udfald, bare fordi der kørte reklamer på skærmen, mens kampen var i gang. Han ser derfor forslaget som et rigtigt godt initiativ, men mener, at der sagtens kan gøres mere for at løse problemet. Han mener, at den bedste løsning ville være at gøre alle former for reklamer for spil forbudt.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder