England: Større fokus på socialt ansvar ifm. gambling

Gambling Kommissionen mener ikke, at de vilkår der er for de engelske kunder inden for gambling industrien, er ambitiøse nok, hvad angår ansvar, sikkerhed og beskyttelse lige nu. De mener derfor, at der skal ske en seriøs ændring på området, der skal sørge for, at de engelske kunder for et mere sikkert og fair spil, når de begår sig inden for gambling-industrien.

Lige nu har den engelske Gambling Kommission, også kaldet UKGC, udstedet en opdatering, der lyder på, at imens at der bliver gjort proces i forbindelse med nye vilkår om ansvarsbevidsthed inden for gambling-industrien, skal operatører gøre deres bedste og mere til for at beskytte deres kunder.

Der skal tages ansvar nu

Grunden til dette opråb kommer sig af, at der på nuværende tidspunkt ikke bliver gjort nok for at sikre de engelske kunder i gambling-industriens sikkerhed. Efter en nylig udgivelse af en rapport fra Responsible Gambling Strategy Board, RGSB, siger Tim Miller, der er den overordnede direktør hos UKGC, at der skal ske betydelige ændringer, hvad angår beskyttelse af de engelske kunder. Han mener, at der ligger dem et stort stykke arbejde for hånden, hvis gambling-industrien skal blive ved med at bibeholde deres kunders sikkerhed og hermed også tillid til industrien.

Større ambitioner og højere standarder

Nærbillede af et roulettehjul med kuglen i grøn 0.For at imødekomme ønsket om at skabe bedre vilkår for kunderne af den engelske gambling-industri bliver selve gambling-industrien nødt til at tage et større ansvar. Miller kommer med et opråb, der lyder på, at UKGC skal bibeholde og ikke mindst øge det stærke partnerskab, der lige nu er med andre regulerende organisationer, forbrugerrepræsentanter og regeringen. Han ønsker, at hele gambling-industrien skal gøre sit for at styrke deres arbejde mod større ansvarsbevidsthed og deres standarder inden for samme område.

Miller fortæller, at de kan se, at der er sket en positiv proces i retningen på at efterleve National Responsible Gambling Strategy fra selve gambling-industrien, og andre der har en indflydelse på området, men ifølge ham er det et langt dårligere resultat end ønsket og i forhold til den treårsplan, der var blevet lagt på området. Lige nu står UKGC i de sidste tolv måneder af en treårsplan. Denne treårsplan indeholde store ambitioner om at skulle forbedre vilkårene for gambling-industriens forbrugere, men de oplever en bekymring om, at man af de prioriterede handlinger og missioner, som du har på dette område, ikke har rykket sig så lang, som de i virkeligheden skulle have gjort.

Hans bekymringer kredser sig særligt om de handlinger, der omhandler deres egene ambitiøse strategier om at skulle gøre gambling både mere fair og mere sikkert for forbrugerne. Det er netop disse ting, der er nogle af de helt store problemer, som gambling-industriens kunder møder. Gambling er et felt, hvor man kan møde flere risicis, og særligt er manglende sikkerhed én af disse. Den udfordring, de møder, er, hvordan man leverer et gambling-marked, der tilgodeser forbrugervalg og nydelse, alt imens de også skal beskytte mod de risici, som gambling kan skabe og gamblings påvirkning på samfundet.

Det er en stor opgave at skulle ændre på de vilkår, som gør gambling-industrien til et sikkert sted at færdes, og det er derfor ikke en udfordring, som UKGC kan klare på egen hånd. RGBS’s anbefalinger lyder på, at de skal stå i spidsen for opgaven, eftersom de er industriens regulatorer, og de vil derfor gøre deres bedste for at ”speede” processen op.

Debatteret igennem flere år

Det er ikke første gang, at ansvar og sikkerhed er blevet debatteret inden for gambling-industrien. Tilbage i oktober 2017, blev der afholdt en kampagne, der skulle sætte fokus på ansvarsbevidst gambling. Alle store organisationer, der har inden fod inden for gambling-industrien, var repræsenteret under denne kampagne. Målet med kampagnen var at skabe større opmærksomhed på ansvarsbevidsthed omkring gambling.

Offentligt engagement er en af de tolv prioriterede handlinger og missioner, som er angivet i National Responsible Gambling Strategy og med denne kampagne blev der skabt et offentligt engagement, hvor gambling-industrien kunne lære af dens forbrugere og forbrugerens familier, hvordan de skaber et mere sikkert og ansvarsbevidst miljø.

Miller gør opmærksom på, at et mere ansvarsbevidst gambling-miljø ikke er noget, de kan klare på egen hånd. Det er en mission, som alle skal stå sammen om, og som alle skal tage en aktiv deltagelse i. Med mere end to millioner mennesker, der udsat for sikkerhedsmæssige risici eller er klassificerede som problem-gamblere, og flere endnu som er påvirkede af dette, bliver der nødt til at blive sat et stor fokus ansvarsbevidsthed fra alle sider i gambling-industrien.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder