Skær ned på spilreklamer – DOGA støtter nu op om forslaget

Spilbranchen har været meget kommenteret den seneste tid. Der er nemlig kommet flere forslag om, at reklamerne fra spiludbydere skal skæres drastisk ned. Omfanget af reklamer kan nemlig have en negativ påvirkning på udviklingen af ludomani.

Spilbranchen blev pålagt at lave et adfærdskodeks, som skal sætte nogle faste rammer for blandt andet brugen af spilreklamer fra spiludbydernes side. DOGA (Danish Online Gambling Association), som er spiludbydernes brancheorganisation, har efter nogle uenigheder endelig vist fremgang i udformningen af adfærdskodekset.

Tv-stationerne har en aktiv del i adfærdskodekset

To hænder viser thumbs up mod hinanden.DOGA har nu meddelt, at de vil sætte et større fokus på flere aspekter i forbindelse med reklamer fra spiludbydere.

Direktøren for DOGA, Morten Rønde, udtaler til DR: ”Vi kigger på et adfærdskodeks for hele branchen, og der kigger vi på selve reklamens indhold, men også på omfanget af reklamer.”

Når der både skal fokuseres og indskærpes på både omfang og indhold, er der tale om, at der er andre end spilbranchen, der skal tage hensyn til dette kodeks.

Morten Rønde udtaler til DR: ”Der er to parter i markedsføringen. Der er os, annoncørerne, og så er der tv-stationen, der bringer reklamen. Hvis vi skal have begrænset reklamerne, skal vi også have tv-stationerne med på den. Vi vil prøve at få en aftale i stand om reduktion af antallet af reklamer.”

For at adfærdskodekset kan blive en realitet, er tv-stationerne nødt til at bakke op om de pågældende forslag. Ligesom DOGA har taget ansvar for, hvilken påvirkning deres reklamer kan have, håber DOGA, at tv-stationerne vil være med til at løfte dette ansvar i flok.

Danske Spil var med til at give startskuddet til nedskæring på reklamer

Danske Spil valgte i slutningen af januar at komme med et forslag til bestemmelserne i spilleloven om, at der ikke længere skal være reklamer, når der vises en live sportsbegivenhed i tv. Dette blev startskuddet til, at DOGA skal udfærdige det nævnte adfærdskodeks.

”Vi er kommet til et punkt, hvor man skal frede tidspunktet, fra kampen fløjtes i gang, til den er slut, inklusive pausen,” udtaler direktøren i Danske Spil, Niels Erik Folmann, til Jyllands Posten.

Center for Ludomani har dog en klar holdning om, at spiludbydere slet ikke skulle have lov til at reklamere.

Michael Bay Jørsel, der er leder for Center for Ludomani, udtaler til DR: ”I den bedste af alle verdener skal vi forbyde reklamer for spil. Men den verden, vi lever i lige nu, er ikke den bedste af alle verdener. Det næstbedste er, at spilleselskaberne sammen med Spillemyndigheden selv kan finde en farbar vej til, at reklamerne bliver reguleret i en nedadgående retning.”

Selvom der ikke er kommet et forbud på tale, tror Morten Rønde, at nedskæringen på omfanget af reklamer fra spiludbydere kan have en positiv påvirkning. Han mener især, at det er gældende for de mennesker, som allerede er havnet i ludomani.

Ved at skrotte reklamerne i forbindelse med live sportsbegivenheder kan man mindske risikoen for, at ludomaner falder tilbage i gamle spor, hvis de ser en reklame under en kamp i tv.

Ludoman nikker genkendende til problematikken

Der er flere ludomaner, der kan nikke genkendende til oplevelsen, hvor en reklame fra en spiludbyder bliver en undskyldning for at spille.

Henrik Andersen, der er tidligere ludoman, erindrer selv, hvordan det kunne påvirke ham, når han så en reklame fra en spiludbyder.

”I dag bliver jeg vred, men på daværende tidspunkt var det klart et incitament til, at jeg skulle ud og spille,” udtaler Henrik Andersen til DR.

Henrik Andersen støtter op om forslaget om at skære ned på reklamerne. Han er af den overbevisning, at spiludbyderne og reklameindustrien er gået for vidt med deres reklamer.

Politikerne støtter op om forslaget

I forbindelse med forslaget fra Danske Spils side er der flere politikere, der har valgt at støtte op om det. Politikerne har nu givet spilbranchen mulighed for selv at komme frem til en løsning i form af det tidligere nævnte adfærdskodeks.

Formår DOGA og spilbranchen ikke at nå til enighed og komme frem med en holdbar løsning, er der flere partier, der er indstillet på at komme med lovændringsforslag, der kan skærpe omfanget af reklamer.

Det er blandt andet partier som Radikale Venstre, SF, Dansk Folkeparti og Socialdemokraterne, der er parate til denne løsning som et alternativ, hvis DOGAs forhandlinger om adfærdskodekset brister.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder