Nyt borgerforslag vil forbyde spilreklamer i fjernsynet

Der er kommet et nyt borgerforslag, som vil forbyde spilreklamer i fjernsynet permanent. Begrundelsen lyder på, at spilreklamerne er medvirkende til at ødelægge livet for mange mennesker, samtidig med at de kan ødelægge folks økonomi.

Det nye borgerforslag vil dermed forsøge at sætte en stopper for den ærgerlige udvikling med markedsføring af spil i fjernsynet.

Ikke nok med et adfærdskodeks

Der har de seneste mange måneder været en løbende diskussion i den danske spillebranche, hvor der har været mange forhandlinger om, hvordan spiludbyderne må markedsføre sig. Det har især omhandlet markedsføringen i fjernsynet. I slutning af marts kunne spiludbyderne præsentere et adfærdskodeks, som skal resultere i færre reklamer i fjernsynet. Adfærdskodekset blev udarbejdet af en samlet spillebranche med henblik på at mindske risikoen for ludomani, og det ville gøres ved at mindske markedsføringen af spil på tv.

Det er dog blevet vurderet til ikke at være tilstrækkeligt af en større gruppe danskere, der nu tager sagen i egen hånd. De har oprettet et borgerforslag, som vil fjerne alle spilreklamer fra danskernes fjernsyn. Ifølge borgerforslag.dk er der 412 personer, der per dags dato har underskrevet borgerforslaget. Den stigende interesse for at bandlyse spilreklamer har derfor skabt en masse opsigt.

Folks liv bliver ødelagt

En person står foran en flok mennesker og præsenterer et forslag.Interessen kommer af, at spilreklamerne er medvirkende til at ødelægge folks liv, lyder det ifølge borgerforslaget. Borgerforslaget udkom den 27. marts 2019 og løber frem til den 23. september 2019, hvor der er blevet opstillet nogle klare problematikker, som borgerforslaget skal sætte en stopper for:

Undgå, at mange bliver ludomaner. Undgå, at familier bliver ødelagte. Undgå vold mellem skyldner og udlåner. Undgå andre former for misbrug. Økonomiske problemer.

Der står endvidere i borgerforslaget, at spilreklamer ødelægger meget for mennesker, som fristes til lette løsninger. Det kan medvirke til afhængighed, da spilreklamerne fokuserer på muligheden for at vinde store gevinster og blive millionær. Denne afhængighed kan være rigtig svær at stoppe, og det kan være medvirkende til at smadre menneskers økonomi og ødelægge deres liv.

Derfor er det blevet fundet nødvendigt at samle sig i kampen mod spiludbydernes strategiske markedsføring. Det er især reklamerne i fjernsynet, der bliver vist lige inden et sportsevent, der kritiseres. Ekstra Bladet kunne fortælle historien om Jimi, som er gået forrest i kampen mod de ”lokkende reklamer”.

”Det er skandaløst, at man kan vise spilreklamer lige op til og under en fodboldkamp, og måden, de er skruet sammen på, er samtidig en perfekt cocktail af, hvordan man overtaler en ludoman til at spille.”

Jimi valgte at skrive et læserbrev om sit syn på spilreklamer i fjernsynet, og han er nu blandt de mange mennesker, som ønsker et forbud. Han forklarer yderligere i sit læserbrev, at det især er problemet med de mange slogans, der kan lokke mange til at spille.

”Sætninger som: ”For os, der ikke tror på tilfældigheder”. Sagt på en anden måde: ”For os, der kan regne den ud”, men der er ingen, som kan regne den ud. Det er præcis derfor, at spillefirmaerne vinder lige nu. Og at de overhovedet får lov til at dele denne slags budskaber, er grimt.”

Derudover kritiserer han også spiludbyderen Unibet, der har det velkendte slogan: ”Af spillere, for spillere”, da han argumenterer for, at Unibet ikke er spillere, men derimod spiludbydere, og der er en væsentlig forskel på de to.

Spiljurist kritiserer forbud

Den italienske spiljurist Valérie Peano kritiserer forbuddet mod spilreklamer. I Italien er det nemlig forbudt at vise reklamer for spiludbydere helt generelt. Det gælder dermed både på internettet, i fjernsynet og i gadebilledet. Denne tilgang mener Valérie Peano ikke at være den rette løsning på problemet.

Hun mener derimod, at når spilreklamer forbydes, så er det sværere for kunderne at vide, hvilke spiludbydere der er reelle med godkendt licens, og hvilke der er ulovlige. Den italienske spiljurist forklarer også dette problem ved, at de lovlige udbydere dermed ikke får muligheden for at gøre opmærksom på sig selv, men det får de ulovlige spiludbydere til gengæld. Hun argumenterer derfor for, at reklameforbud ikke holder i længden, og det kan være medvirkende til, at kunderne kan komme i en lang række problemer.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder