Spiludbydere gav helt ned til 1 pund til velgørenhed

Det er netop blevet afsløret, hvilke spiludbydere som i det forgangne år har doneret penge til behandling af spilafhængighed, og hvor meget de har givet til behandlingen.

Det er organisationen GambleAware, der har offentliggjort tallene, og der er flere chokerende tal, som har skabt en masse omtale.

Donation helt ned til 1 pund

Der ligger en masse mønter – og få sedler – på gulvet.Den britiske spilleindustri formåede ikke at leve op til den samlede forventelige velgørenhedsdonation til behandling af spilafhængighed i 2018/2019. Der var blevet forventet, at de britiske spiludbyderes donationer ville løbe op i 10 millioner pund, men ifølge en opgørelse fra GambleAware, så blev det til 9,6 millioner pund. Ifølge The Guardian så er der flere af de britiske spiludbydere, der har doneret helt ned til 1-5 pund.

Disse afsløringer af branchens mislykkede forsøg på at nå resultatet kommer en uge efter den britiske sportsminister, Mims Davies, kom i søgelyset for at rose det eksisterende afgiftssystem, hvor spiludbyderne opfordres til at donere 0,1 % af deres omsætning. I en tale ved lanceringen af denne nationale strategi forklarede Davies, at den fungerer, og dette ser nu knap så godt ud i kølvandet på den store fiasko. Dette har nu fået næstformanden hos det britiske parti Labour til at reagere.

“Dette viser præcis, hvorfor sportsministeren tager fejl. Vi har brug for en obligatorisk afgift.” udtaler næstformand, Tom Watson til The Guardian og fortsætter:

“Disse virksomheder laver milliarder, og alligevel nægter de at bidrage med selv 0,1 % til at støtte forskning, uddannelse og behandling af gamblingskader. Den skæbne, som nogle virksomheder har bidraget til, og den fuldstændige mangel på andre fra denne liste er ærligt en fornærmelse over for det frivillige system. Vi har virkelig brug for ændringer.”

Langt under det forventelige

Bookmakers, bingohaller og online spiludbydere har alle erklæret sig enige i, at de vil give 0,1 % af deres omsætning til velgørenhed frivilligt. Dette var en del af aftalen, da den sidste Labour-regering afregulerede spil i 2005. Der er derfor store spekulationer om, hvorvidt denne aftale er blevet overholdt, eftersom målet for donationer ikke blev indfriet. Ifølge GambleAware var 10 millioner pund lavt sat, da de egentlig burde modtage 14,4 millioner pund ud fra opgørelser, der viser en årlig omsætning på 14,4 milliarder pund.

Dette er derfor med til at skabe en del negativ omtale omkring spiludbyderne i Storbritannien, der hverken overholder deres aftaler og nu heller ikke viser forståelse for kampen mod spilafhængighed. GambleAware har opgivet en liste over de virksomheder, som har doneret til sagen, og her er der flere utroligt lave tal fra spiludbydere, som var en del af de frivillige, der ønskede at donere.

Store britiske spiludbydere som SkyBet er ikke at finde på listen, men skulle efter sigende have doneret til en lang række andre sager. Der var derimod andre store spiludbydere, som står til at have givet langt under de 0,1 % af deres spilomsætning. Labour-partiets parlamentsmedlem Carolyn Harris er nu også kritisk over for den ærgerlige situation.

”Vi har altid vidst, at uden en obligatorisk afgift ville branchen komme udenom at bidrage til rehabilitering og behandling. Jeg fik det skidt, da ministeren sagde, at det nuværende system fungerede. Moral og princip er ikke ord, man kommer til at tænke på i forbindelse med denne industri.”

Fakta om spilafhængighed

Det er ikke kun i Storbritannien, at der er stor fokus på spilafhængighed, og hvordan det kan forebygges. Det er et globalt problem, og derfor gøres der en stor indsats for at gøre noget ved problemet. Der er dog ingen beviser eller undersøgelser, der viser, hvorfor bestemte personer er mere disponerede for at udvikle spilafhængighed eller anden form for afhængighed end andre. Center for Ludomani behandler i gennemsnit 700 mennesker om året mod ludomani, hvor de rapporterer om, at de fleste får et normalt liv igen efter behandlingen.

I 2016 var 27 % af alle klienterne under 25 år, og de foretrukne spil er stadig onlinespil. Det er den hurtige og nemme løsning, der angiveligt er med til at skabe afhængigheden. Dette er også grunden til, at der i dag er så stor fokus på, at spiludbyderne ikke må give falske forhåbninger og sætte forbrugerens helbred til side ved at tilbyde urealistiske goder ved at spille deres spil.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder