Fem online spiludbydere bryder de britiske markedsføringsregler

Der er tale om en større markedsføringsskandale i Storbritannien, hvor fem spiludbydere har brudt markedsføringskodekset for spil. Hændelsen omhandler, at spiludbyderne har målrettet deres kampagner mod børn.

Dette bryder spilleloven i Storbritannien, og der foregår derfor nu en større efterforskning i sagen. Det er Storbritanniens ”Advertising Standards Authority” (ASA), som står bag hele sagen.

”Watchdog” holder øje med spiludbyderne

Storbritanniens flag, Union Jack.Der bliver holdt nøje øje med, hvordan de mange forskellige spiludbydere målretter deres kampagner i Storbritannien, og dette gøres blandt andet med det, som de kalder for en ”Watchdog”, som på dansk oversættes til en vagthund. Den skal sørge for, at de ikke bryder det markedsføringskodeks, som skal overholdes, samt spilleloven i Storbritannien.

Har allerede fundet fem spiludbydere

Det er gået rigtig stærkt, siden efterforskningen gik i gang, og dette kan også ses på resultaterne. Der er allerede blevet fundet fem forskellige spiludbydere, som bryder reglerne i forhold til markedsføring målrettet mod børn. Dette gælder blandt andet også en af Storbritanniens helt store spiludbydere Unibet, som har fået ørerne i maskinen.

Kendte spiludbydere er blevet fanget

Det er dog ikke kun Unibet, som er blevet fanget af ASA. Der også tale om fire andre spiludbydere. Det er Vikings Video Slot, Redbet, PlayOjo og Multilotto, den britiske, virtuelle vagthund har fået øje på. De har ligesom Unibet også brudt markedsføringskodekset, som skal forhindre, at spiludbyderne målretter deres reklamer om spil til personer under 18 år.

Skabte avatars til at fange spiludbyderne

ASA skabte en række forskellige onlineprofiler med børn som deres avatars, som derefter blev brugt til at browse nettet. Dette blev gjort for, at ASA kunne finde ud af, hvilken type reklamer børn bliver bombarderet med, når de er online.

Denne overvågningsperiode foregik over to uger, hvor der blev identificeret reklamer fra 43 spiludbydere, som vises på frit tilgængelige internetudtag. Dette gælder også 20 YouTube-kanaler og cirka 24 børnehjemmesider.

23 spilreklamer blev fundet

ASA kan bekræfte til den britiske avis The Guardian, at der er blevet fundet 23 spilreklamer, som er blevet vist 151 gange på tværs af 11 børnehjemmesider, som blev overvåget. Ingen af annoncerne fra de fem spiludbydere, som brød markedsføringskodekset, optrådte på YouTube-kanaler. Den største synder må siges at være Vikings Video Slot, som stod for næsten halvdelen af annoncerne og 80 % af antallet af gange, en reklame for spil viste sig. Dette er 122 gange ud af de 151.

Spiludbyderne erklærer sig delvis skyldige

ASA har udtalt efterfølgende, at alle spiludbyderne har erklæret sig skyldige og har dermed accepteret, at de har brudt reglerne. I de fleste tilfælde havde de dog en god undskyldning for, hvorfor det var sket. Her valgte de at give skylden til en tredjepartsvirksomhed, som har været ansat til at styre deres kampagner på nettet. Om dette er sandt, er ikke til at vide.

Unibet tager det største nederlag

Det navn, som slæbes igennem pressen, er uden tvivl spilgiganten Unibet. Det er uden sammenligning det største brand af de fem spiludbydere, som er blevet fanget i skandalen. Unibet er ejet af Kindred Group, som også styrer stærke brands som 32Red.

Unibet er i særdeleshed også kendt for at være den overordnede trøjesponsor for den stolte engelske klub Aston Villa i sidste sæson. I denne sæson er spiludbyderens logo på træningstøjet.

Kindred Group forsvarer sig

Kommunikationschef hos Kindred Group, Alexander Westrell, har været ude at forsvare hele skandalen ved at understrege, at det ikke har været Unibet, som har stået for reklamerne.

”Annoncen blev lanceret af en tredjepart uden kontrol eller kendskab til Kindred/Unibet og i strid med de kontraktmæssige vilkår,” udtaler Alexander Westrell, kommunikationschef hos Kindred Group.

”Annoncen blev lanceret forkert på grund af en fejl i den tredjeparts systemer, og fejlen er blevet behandlet. Annoncen førte ikke til under 18-spil,” afslutter Alexander Westrell i et interview med The Guardian.

Kindred Group slår derfor fast, at der ikke har været nogen former for forretning med brugere på under 18 år, og at de ikke har tjent penge mindreårige, som har spillet deres spil.

ASA er tilfredse med resultatet

Det er blevet set som en stor sejr, at der er blevet fundet og sat en stopper for en række markedsføringer af spil til personer under 18 år. Denne nye teknik er ifølge ASA kommet for at blive.

Skabelsen af online profiler med avatars af børn samt en efterligning af børns søgningsvaner på nettet gjorde det altså muligt at afsløre brands, som bryder reglerne.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder