Klager mod spiludbydere er steget med næsten 5.000%

I Storbritannien er det meget populært at spille hos de mange spiludbydere, der er på det britiske marked. De har en stor tradition for at skabe gode muligheder for gamblere, der ønsker at spille, men det har dog ikke givet nogen god feedback over de seneste fem år.

Her kan den britiske gambling-kommission vise bekymrende tal, som er kommet i hænderne på BBC Panorama, som viser en ny rekord på 8.266 klager i 2018.

Stigning på næsten 5.000%

Kvinder slår en mand i hovedet imens hun skriger.Kundeklager over de britiske spiludbydere er steget med næsten 5.000% over de seneste fem år, og det er ikke mindre klager; det er alvorlige klager. Det er nemlig problemspillere, der ikke ønsker at spille mere, men klager nu over, at de britiske spiludbydere bliver ved med at lokke dem til at satse. Dette sker også, selvom de har ønsket at komme af deres mailinglister. Det er derfor en rigtig ærgerlig tendens, at det er denne type klager, der kommer til de britiske spiludbydere. Det er netop på dette område, at spiludbyderne har givet udtryk for, at de har gjort en stor indsats for at hjælpe problemspillere med at komme ud af deres problem.

Tallene, der er fundet af BBC Panorama fra den britiske gambling-kommission, viser, at der var en rekord på 8.266 klager i 2018, sammenlignet med kun 169 i 2013. Neil McArthur, administrerende direktør for den britiske gambling-kommission, udtaler ifølge The Guardian: ”Vi presser branchen til at kende sine kunder, og en del af dette er faktisk et godt tegn, fordi det antyder, at forbrugerne kræver mere af spiludbydere. Og jeg vil opfordre dem til at fortsætte med at gøre det.”

En problemspiller, som mistede 125.000 pund hos de to populære onlincecasinoer LeoVegas og Casumo, beskylder dem for at have ignoreret åbenlyse tegn på spillerens afhængighed. I stedet tilbød de personen bonusser for at fortsætte med at satse. Den omtalte person har tidligere mistet 54.000 pund på en aften, men er i dag i behandling for sin spilafhængighed.

Spiludbyderne vil hjælpe, men bliver stadig kritiseret

Den uheldige problemspiller mener, at der ikke er nogen undskyldninger for, at spiludbyderne konstant bliver ved med at lokke problemspillere tilbage til at spille. ”De har algoritmer, der viser, at hvis du bruger mange penge, gør de dig til en VIP eller sender dig en bonus-e-mail, og de bruger det til deres fordel. De kunne også bruge det til at forhindre problemspil, hvilket er, hvad Kommissionen siger, at de skulle gøre.”

I en anden sag undersøger Kommissionen påstande om, at LeoVegas accepterede 20.000 pund fra en spiller, der havde stjålet pengene fra sin mor, og hvor spiludbyderne derefter bombarderede ham med e-mails, der opmuntrede ham til at fortsætte med at satse. Sidste måned pålagde regulatoren en straf på 5,9 millioner pund til Ladbrokes Coral, som er en af de største straffe nogensinde til en spiludbyder, over “systemiske fiaskoer” hos virksomheden for at beskytte spillere, der mistede store summer penge.

Storbritanniens fem største spilvirksomheder har tilbudt at øge finansieringen til afhængighedsbehandling seks gange for at samle 60 millioner pund om året til at hjælpe spillere med problemer. Kritikere siger imidlertid, at det ikke er tilstrækkeligt til at tackle problemspil effektivt og har mærket det som en “bestikkelse” for at afværge en hårdere regulering. Der har været opfordringer fra nogle politikere, velgørenhedsorganisationer og kampagnegrupper om en obligatorisk skat.

Spillere taber dobbelt så meget nu

Det er derfor tydeligt, at der kræves en større ændring på det britiske marked, hvor der ofte er store problemer. Der er efterhånden også flere skandaler næsten hver måned, hvor en britisk spiludbyder bryder regler for markedsføring af spil. Det virker til at være en evig kamp, og den større ændring bør komme snarest.

Den tidligere sportsminister Mims Davies blev kritiseret kraftigt for at sige, at det ikke ville hjælpe, hvis man pålagde spiludbyderne en obligatorisk afgift. Dette blev kritiseret voldsomt for, at der ikke blev taget hensyn til spillere med problemer og i kampen for at forebygge problemspil i en tidlig fase. Branchen er vokset hurtigt, siden regeringen lempede begrænsningerne for væddemål og reklame i 2007. Spillere taber nu næsten dobbelt så meget til spiludbyderne siden 2007. Sidste år mistede de britiske spillere en ny rekord på 14,5 milliarder pund.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest

Lignende Nyheder