VM-slutrunde løftede branchen i 2. kvartal

Spillernes engagement, når det kommer til diverse slutrunder, kan ofte ses på bundlinjen hos bookmakerne, og sommerens VM-slutrunde i Rusland var ingen undtagelse.

Væddemål endte derfor med at være det største fokusmarked, som Spillemyndigheden holder øje med.

Branchen vokser yderligere i 2. kvartal

En VM-bold og et flag hvor vi ser alle VM-deltagernes flag.Den samlede bruttospilleindtægt, også kaldet BSI, endte på lige over 1,63 milliarder DKK. Beløbet reflekterer de endelige tal fra de 4 fokusmarkeder, som Spillemyndigheden rapporterer om – væddemål, online casino, spilleautomater og landbaserede casinoer. Helt overordnet steg den samlede BSI med 6,9 pct. i forhold til 1. kvartal 2018, mens væksten er endnu mere synlig i forhold til samme kvartal sidste år. Her lyder væksten på 11,9 pct. fra 2. kvartal 2017 til 2. kvartal 2018.

Det var da også fokusmarkedet for væddemål, som udgjorde den væsentligste forskel med hensyn til forrige kvartaler. BSI for væddemål steg således hele 16,7 pct. fra 1. til 2. kvartal af 2018 med en BSI på 648,1 mio. DKK, mens online casino også noterede en vækst på 3,1 pct. i samme periode. Hverken landbaserede casinoer eller spilleautomater oplevede samme succes som væddemål og online casino. De endte begge med lavere tal end 1. kvartal 2018 samt 2. kvartal 2017.

Væddemål er stadig størst

Akkurat som det var tilfældet i 1. kvartal af 2018, er væddemål stadig det største fokusmarked. Væddemål havde en markedsandel på 39,7 pct., efterfulgt af online casino med en markedsandel på 32,9 pct. Herefter følger de noget mindre fokusmarkeder som spilleautomater med 21,7 pct. og til sidst landbaserede casinoer med 5,6 pct. Der er heller ikke sket forskydninger med hensyn til fokusmarkedernes placering i 2. kvartal af 2018.

Slutrunde var populær

Spillemyndigheden konstaterer også, at VM-slutrunden i Rusland har gavnet fokusmarkedet for væddemål. Myndigheden kunne da også tydeligt se en tendens, når det kom til antallet af væddemål før og efter slutrunden. Antallet af indskud var især iøjnefaldende, når Danmark stod til at spille kamp. Danmarks kamp mod Kroatien i ottendedelsfinalen d. 1. juli 2018 udgjorde dagen med den højeste omsætning, mens deres første kamp i slutrunden mod Peru havde den andenstørste omsætning. Spillemyndigheden kunne også se en tydelig stigning i omsætningen, når det gjaldt kampe med store fodboldnationer som Brasilien, Frankrig og Tyskland. Den endelige finale d. 15. juli 2018 var den tredjestørste dag målt på omsætning under slutrunden.

Populariteten i forhold til den tidligere VM-slutrunde i 2018 var også tydelig. Omsætningen fra 2014 til 2018 er steget med 72,5 pct. samlet set. Det kan dog også skyldes, at Danmark ikke deltog i slutrunden i 2014. I samme periode har branchen også oplevet en generel fremgang, som kan være med til at forklare den store stigning i omsætningen.

Lignende tendens i udlandet

VM-slutrunden i Rusland var også med til at øge omsætningen hos udenlandske bookmakere, hvilket den danske bookmaker, Danske Spil, også havde bemærket. Tidligere på året kunne Paddy Power Betfair melde om en fremgang på 13 pct. i forhold til tidligere kvartal. Bookmakeren citerede slutrunden som den afgørende faktor for stigningen. Kindred Group, hvor bl.a. Unibet hører inde under, havde den samme opfattelse og kunne i samme omgang melde om mange nye brugere grundet slutrunden. Dengang udtalte Kindreds’ administrerende direktør, Henrik Tjärnström:

”VM-slutrunden i 2018 var spået til at være den største begivenhed nogensinde for os hos Kindred. Hvert eneste år, hvor vi har en stor slutrunde, er jeg ovenud tilfreds med at se alle medarbejdere levere for at sikre, at vi er klar til sådan en stor turnering.”

De franske spillemyndigheder, ARJEL, kunne ligesom Spillemyndigheden melde om nye rekorder for omsætningen. Den høje omsætning skyldes primært, at Frankrig i sidste ende vandt slutrunden.

Fodboldens store organ, FIFA, meldte også om en succesfuld turnering baseret på tal fra 550 bookmakere verden over. Organisationen noterede en global omsætning på hele 158 milliarder dollars fordelt på alle kampe under slutrunden. Ifølge FIFA stod hver kamp i gennemsnit for en omsætning på 2,4 milliarder dollars. VM-finalen mellem Frankrig og Kroatien tiltrak ligeledes opmærksomhed hos FIFA; omsætningen nåede på dagen op på 8,2 milliarder dollars.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder