Liberaliseringen af det hollandske spillemarked bliver nu en realitet

Den hollandske parlamentsbygning, Binnenhof, med blomster i forgrunden.Liberaliseringen af det det hollandske spillemarked har været længe undervejs. For nylig vedtog det Hollandske Senat dog, at der skal udstedes online spillelicenser. Dette gør det muligt for udenlandske spiludbydere at komme ind på det hollandske marked.

Forslaget kom allerede på tale for hele 3,5 år siden, hvor underhuset i det Hollandske Parlament vedtog forslaget. Forslaget har derfor været længe undervejs, men bliver nu en realitet. Udstedelsen af licenser til spiludbydere vil begynde i midten af næste år.

Reguleringen af det hollandske spillemarked vil kræve flere omstruktureringer

Når de hollandske myndigheder begynder at udstede licenser næste år, kræver det, at der bliver foretaget flere omstruktureringer forud. Dette er nødvendigt for, at udenlandske spiludbydere kan få en licens til at udbyde online spil til den hollandske befolkning.

Udenlandske spiludbydere vil få mulighed for at sende en anmodning om at få en licens i Holland til en ny organisation, som skal stå for det regulerede marked. Tidligere blev spillemarkedet styret af Kansspelautoriteit. Det forventes, at den nye, regulerende organisation vil være i gang fra 1. januar 2021.

Mange spiludbydere vil strømme til

I Holland er det blevet yderst populært at spille online. Det er en tendens, der især har været tydelig de seneste par år. Spilleaktiviteten er steget med 20% i perioden 2016-2018 sammenlignet med den forrige toårige periode.

Populariteten i Holland er derfor noget, der kan lokke en masse udenlandske spiludbydere til, når det bliver muligt at anmode om en licens. Det er noget, flere spiludbydere har ventet længe på.

Reguleringen er til fordel for de hollandske forbrugere

Kansspelautoriteit har tidligere forsøgt at begrænse ureguleret spil i Holland. Det har dog ikke haft en påvirkning på hollændernes tendens til at spille mere. Kansspelautoriteit har haft svært ved at monitorere og agere, når udenlandske spiludbydere prøvede at tilbyde deres ydelser til hollandske forbrugere.

Kansspelautoriteit manglede de rette rammer og bemyndigelse til at kunne gå efter de virksomheder, som ulovligt prøvede at komme ind på det hollandske marked. Med et nyt, reguleret spillemarked i fremtiden kan der komme mere styr på, hvilke spiludbydere der har lov til at komme ind på markedet.

Denne udvikling af det hollandske spillemarked er til forbrugernes fordel. Den regulerende organisation kan nemlig sørge for, at spiludbyderne skal følge bestemte regler. Disse regler skal sikre, at risikoen for spilafhængighed bliver minimeret. Derudover skal disse regler også beskytte forbrugerne bedre.

Både glæde og bekymring fra udenlandske spiludbydere

Selvom der er visse regler, der selvfølgelig skal overholdes, for at en spiludbyder kan få en licens, er der flere udenlandske spiludbydere, der er henrykte over reguleringen af det hollandske spillemarked. Det er blandt andet The Betsson Group som har udtrykt sin glæde, men også en vis bekymring.

Den administrerende direktør for virksomheden, Pontus Lindwall, udtaler: ”Endelig vil der være moderne spillovgivning på endnu et stort monopolistisk marked i Europa … Vi glæder os over forordningen på trods af vores bekymring over den såkaldte afkølingstid, som kan skade kanalisering af lokale kunder, og som anses for ikke at være i overensstemmelse med EU-lov.”

Pontus Lindwall refererer til en afkølingstid, som er relateret til et forslag i forbindelse med reguleringen af spillemarkedet i Holland.

Den hollandske minister for juridisk beskyttelse, Sander Dekker, har foreslået, at udenlandske spiludbydere, der ulovligt har forsøgt at komme ind på det hollandske marked, skal have en karantæne på to år, hvor det ikke er muligt for dem at søge om licens.

Det er dog ikke afgjort endnu, om dette forslag bliver en realitet eller ej.

Holland er langt bagud i forhold til Danmark

Sammenligner man situationen i Holland med Danmark, er der her en markant kontrast. Reguleringen af det danske spillemarked skete helt tilbage i 2012. Faktisk er vi i Danmark ved at regulere spillemarkedet yderligere.

Der er nu tale om, at der skal laves et adfærdskodeks for spilbranchen, som skal sikre bedre forhold for forbrugerne. Det er blandt andet brugen og omfanget af reklamer fra spiludbydere, der er på tale. Danske Spil har blandt andet foreslået, at der ikke skal være nogen reklamer i forbindelse med en live sportsbegivenhed.

Tendensen ses også i andre lande i Europa, hvor der er skåret ned på reklamer eller indsat et forbud mod reklamer fra spiludbydere. Om det også bliver tilfældet i Holland, vil tiden vise.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder