Brug af loot boxes bekymrer i industrien

Kombinationen af computerspils øgede popularitet og en voksende sektor for eSport driver flere unge mennesker mod afhængighed. Sådan lyder det bl.a. fra Center for Ludomani, som er meget bekymret over udviklingen.

Omvendt kan bookmakere som Danske Spil være begejstrede for en industri i himmelflugt.

Et Counter-Strike våben.Organisationer: Børn bliver påvirket

Det er ikke kun Center for Ludomani, der er bekymret for udviklingen i Danmark. Børnerådet er ligeledes opmærksomme på problematikken, hvorfor de nu håber på at få skabt en offentlig debat. Mange af de populære computerspil, som de unge beskæftiger sig med, indeholder nemlig de såkaldte loot boxes. De findes bl.a. i skydespil som Counter-Strike og Fortnite.

En loot box er en kasse, som en spiller kan købe sig til. I den kan der gemme sig mønter, opgraderinger eller udsmykninger, som spilleren normalvis skulle bruge lang tid på at tilegne sig. Nogle af de købte genstande kan dog have en større værdi, end man egentlig betalte for dem – som en slags lotteri. Købte elementer fra diverse spil ender i nogle tilfælde også på sider, som har med skinbetting at gøre. Her vædder man med indholdet af en loot box, hvorefter man kan købe andre genstande eller få udbetalt beløbet. Ifølge avisen Berlingske er mange af disse sider for skinbetting ulovlige.

De computerspil, som stiller disse elementer til rådighed, er med til at vænne de unge mennesker til at vædde om penge. Det er konklusionen fra Børnerådet og Center for Ludomani.

Forsker: En form for lottospil

Fra forsker i computerspil og formand for Børnerådet, Anne Mette Thorhauge, lyder det kontant:

”Det er ulovligt at tilbyde gambling til mindreårige, og det her er en form for lottospil langt ind i børnekulturen. Spillene presser børnene ud i regulær gambling, så vi skal i gang med at beskytte vores børn imod det her.”

Den anskuelse er Center for Ludomani enig i. Ifølge organisationen er tendensen ikke til at tage fejl af; unge mennesker bliver i stigende grad ramt af spilafhængighed. Deres fokus er især rettet mod de danskere, som oddser på kampene i eSport:

”Vi er bekymrede for, at de unge får smag for spil langt før, fordi de bliver introduceret gennem gaminginteressen”, udtalte sociolog og forebyggelseskonsulent hos Center for Ludomani, Sarah Thiele.

Organisationen bemærker, at der mellem 2009 og 2016 er sket en firedobling i antallet af unge mennesker på under 25 år, som er i behandling for spilafhængighed. Samlet set var næsten 50 procent af patienter i behandling under 30 år i 2017. Det er disse tal, som meget vel kan blive endnu højere, lyder det fra konsulenten:

”Med den fart eSport-miljøet har lige nu, er vi bekymrede for, at de eSports-bettere der er nu, ender hos os. Vi ved, at de unge mænd udgør en kæmpe risikogruppe, så det er en begrundet bekymring.”

Tendensen for loot boxes er heller ikke gået organisationen forbi:

”Vi ser masser af mekanismer fra gambling, der bliver serveret for mindreårige. Vi kan være bekymrede, når gambling bliver sneget ind ad bagvejen. Det kan give problemer senere hen i livet”, afsluttede Sarah Thiele.

Spillemyndigheden er også bekymret for udviklingen, hvorfor de i november 2018 valgte at indgå i et internationalt samarbejde, som skulle se nærmere på brugen af loot boxes. Ifølge myndighedens retningslinjer udgør loot boxes dog ikke en regulær form for gambling, og dermed er praksissen ikke ulovlig.

eSport vokser sig større

Hos bookmakeren Danske Spil kan man dog ikke få armene ned. Succesfulde hold som Astralis, der gør sig i skydespillet Counter-Strike, er med til at fordre den voldsomme vækst, som sportsbetting på eSport i øjeblikket oplever. Danske Spil kan således bevidne om den store interesse for skydespillet, hvis omsætning er steget med 569% siden 2016. I alt regner bookmakeren med at omsætte for 140 millioner kroner inden for eSport, hvilket vil svare til en stigning på 324% siden 2016.

Sportsbetting på eSport kæmper endda med de større sportsgrene hos Danske Spil. I øjeblikket udgør eSport det sjettestørste marked for bookmakeren, og eSport har således overgået sportsgrene som cykling, badminton og NFL.

En analyse lavet af Dansk Erhverv vidner også om den unge målgruppe, som vædder på eSport. Ifølge organisationen er 49 procent af spillerne, der vædder på kampene i Counter-Strike mellem 18 og 29 år gamle.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder