Betting-gigant indgår aftale med fransk storklub

En af verdens største virksomheder inden for sportsbetting, Unibet, som er en del af mastodonten Kindred Group, har ifølge den franske avis L’Èquipe indgået et partnerskab med den store franske fodboldklub Paris Saint-Germain, som for nyligt vandt den franske liga.

Aftalen betyder, at Unibet bliver klubbens officielle betting-partner. Aftalens pris blev ikke offentliggjort af de to parter, men den franske avis L’Èquipe melder, at aftalen vil koste Unibet 1,5 millioner euro om året. Paris-Saint Germain havde tidligere den store franske betting-virksomhed, PMU, som partner, men de er altså nu blevet erstattet af Unibet.

Fordelagtig aftale for begge parter

Nærbillede af hænderne på to personer, som giver hånd til hinanden.Unibet har længe været én af de største aktører på det europæiske marked, hvor man har sikret sig årlige indtægter for over 350 millioner euro. 70 procent af de indskud og væddemål, som bliver indgået på deres platform, baserer sig på fodbold. Fodbold har på den måde fungeret som hele fundamentet for virksomhedens drift, og Unibet har med udgangspunkt i dette søgt at forstærke deres position inden for det lukrative marked. Aftalen sikrer, at Unibet får en fast tilstedeværelse på storklubbens stadion i form af reklamer og bannere såvel som på digitale platforme. Unibets kunder vil også få del i eksklusivt indhold som en del af aftalen.

Administrerende direktør for Kindred Group i Frankrig, Mathieu Drida, udtalte efter offentliggørelsen: ”Vi er lykkelige over at blive den officielle online betting-partner for Paris Saint-Germain. I samarbejde med Paris Saint-Germain agter Unibet at øge dets omdømme over hele Europa og tilbyde eksklusivt indhold, som kommer tættere på selve spillet.” Hos fodboldklubben var der også tilfredshed med aftalen. Direktøren for fodboldklubbens sponsorater, Marc Armstrong, udtalte: ”Vi er glade for at kunne byde Unibet velkommen til Paris Saint-Germain-familien. Vi deler begge den samme ånd for sejr, en passion for fodbold og et stærkt ønske om at indføre vores brands på markeder, som er præget af stærk konkurrence. Ved at forene kræfter med Paris Saint-Germain vil Unibet opnå en fremragende synlighed på både stadion og i det virtuelle fællesskab for Paris Saint-Germain.”

Succes for holdet kan sikre øget eksponering

Paris Saint-Germain er en af de mest værdifulde klubber i verden målt på indtægter. De har efterhånden en del succesfulde år på bagen, og de har således vundet den franske liga 5 gange ud af de seneste 6 sæsoner. Klubben har også hentet store profiler hjem til holdet for svimlende beløb. I august hentede klubben den brasilianske fodboldstjerne, Neymar, for en kæmpemæssig sum. Skiftet fra den spanske storklub FC Barcelona til det franske mandskab brød verdensrekorden for den dyreste transfer nogensinde med en sum, som beløb sig til 222 millioner euro. Det er med udgangspunkt i disse store stjerner, at fodboldklubben håber at kunne højne niveauet og blive mere synlig på den internationale scene. Fodboldklubbens fokus på succes i UEFA Champions League vil derfor også potentielt set øge Unibets’ synlighed for millioner af seere rundt i hele verden.

Aftale fortsætter tendens i branchen

Den nye aftale mellem Unibet og PSG fortsætter en tendens, hvor betting-virksomheder og sportsklubber indgår partnerskaber. I den bedste danske fodboldliga, Superligaen, har Unibet siden 2012 fungeret som officiel betting-partner for F.C. København, hvor enkelte tribuner og andre tiltag bærer Unibets navn. Unibet er ligeledes hovedpartner for den engelske klub Aston Villa, som spiller i den næstbedste engelske liga. Her står Unibet også som hovedsponsor på spillernes trøjer. Et andet online casino under Kindred Group, 32Red, offentliggjorde i juni måned et partnerskab med den engelske fodboldklub Middlesbrough FC, hvor man også blev hovedsponsor på trøjerne. I forbindelse med aftalen lovede man unikke oplevelser, både for klubbens fans og for brugere af 32Red, som også er tilfældet med Unibet og PSG. I 2017 sikrede sportsbetting- og casinoudbyderen, LeoVegas, også deres to første fodboldsponsorater ved indgåelse af aftaler med Norwich City FC og Brentford FC, som begge spiller i den næstbedste engelske række.

Spiludbydernes aftaler med fodboldklubber skal sørge for at skabe og vedligeholde konkurrencemæssige fordele i en branche, hvor konkurrenterne skal deles om de eftertragtede markedsandele. Konsolideringer og opkøb i branchen er også mange, hvorfor det gælder for nogle spiludbydere om at profilere sig som en stærk og genkendelig aktør på markedet.

Fik du noget ud af artiklen her? Så del den med dine venner.
Share on Pinterest
There are no images.

Lignende Nyheder